HomeREGIONENASIENThe New Silk Road, Part 2 oder wie China den Westen erobern will, zu Land und zu Wasser, Teil 2

The New Silk Road, Part 2 oder wie China den Westen erobern will, zu Land und zu Wasser, Teil 2

The New Silk Road, Part 2 oder wie China den Westen erobern will, zu Land und zu Wasser, Teil 2

Quelle: youtube.com / DW Documentary

The New Silk Road is a mammoth project meant to connect China with the West. It’s a gigantic infrastructure project that Beijing says will benefit all. But this two-part documentary shows another side: of China’s self-interest and geopolitical ambitions.

China’s path to global power leads through the legendary trade road. Our authors travel west on two separate paths: One team follows the sea route, along which China is expanding its support bases, while the other follows the ancient Silk Road through Central Asia. Their journey takes them through stunning landscapes and to magical places with ancient caravanserais, where the lore of the old Silk Road lives on. At the same time, they observe China’s overwhelming new influence in immense construction sites and shipping hubs. People everywhere are hoping the new trade will bring them and their children work and prosperity, just as the old Silk Road did hundreds of years ago. But others fear that a future dominated by China will bring them no good at all. “Clean water, the mountains and nature are much more important than the money they give us,” the filmmakers learn in Kyrgyzstan. Chinese investment has not only bestowed the country with better roads, power lines and railway lines, but also with environmental pollution, corruption and crippling debt. Oman is another stop on the line, where Beijing has taken over large parts of a new Special Economic Zone in the desert city of Duqm. You can still see traditional Arab dhows in the old harbor at Sur, but they no longer have a place in today’s international trade. Instead, the horizon is dotted with huge container ships, many of them flying the Chinese flag. Meanwhile, the French port city of Marseille is aiming to become the New Silk Road’s European bridgehead. A small container village in the hills above the city is the first step. Cheap textiles from the Far East are delivered here to the “Marseille International Fashion Center”. MIF 68 for short – 68 is considered a lucky number in China – is geared towards distributing China’s products throughout Europe. The two-part documentary shows the breathtaking dimensions of this gigantic project – one where, it would seem, no stone will be left unturned.

Der Infrastrukturplan Chinas zur Verbindung mit Asien, Europa und Afrika, zu Land und zu Wasser, weckt Ängste vor Chinas globaler Vorherschafft. Präsident Xi Jinping will mit der “Neuen Seidenstrasse” den wirtschaftlichen und politischen Einfluss Chinas nicht nur auf dem Landweg ausbauen, sondern auch auf dem Meer. Das Streben danach reicht weit zurück. Zu Zeiten der Ming-Dynastie Anfang des 15. Jahrhunderts war China die bedeutendste Seemacht. Daran möchte die Regierung in Peking wieder anknüpfen. Die Erfolgschancen sind gut: Durch den Wirtschaftsaufschwung der vergangenen Jahre sind finanzielle Ressourcen reichlich vorhanden, gleichzeitig gibt es immer mehr Experten mit technischem Know-how im Land.

Das ‘Perlenketten-Modell’ sieht ein weltweites Netz an strategischen Häfen, Marinebasen und Sonderhandelszonen vor. Die Route führt von Chinas Küste über das Südchinesische Meer durch die Strasse von Malakka und den Indischen Ozean und weiter durch das Mittelmeer bis zur Nordsee.

Kaum ein Grossprojekt der chinesischen Regierung ist international so umstritten und dennoch so erfolgreich wie die ‘Neue Seidenstrasse’. Dabei geht es nicht nur um wirtschaftliche Interessen. Das riesige Vorhaben verschärft militärische Spannungen. (Quelle: «Der Spiegel»)

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