HomeREGIONENASIENThe New Silk Road, Part 1 oder wie China den Westen erobern will, zu Land und zu Wasser, Teil 1

The New Silk Road, Part 1 oder wie China den Westen erobern will, zu Land und zu Wasser, Teil 1

The New Silk Road, Part 1 oder wie China den Westen erobern will, zu Land und zu Wasser, Teil 1

Quelle: youtube.com / DW Documentary

The New Silk Road is a mammoth project intended to connect China with the West. It’s a gigantic infrastructure project that Beijing says will benefit everyone. But this two-part documentary shows China’s predominant self-interest and geopolitical ambitions.

The old Silk Road is a legend, whereas the New Silk Road is a real megaproject. China wants to reconnect the world through a network of roads, railways, ports and airports between Asia and Europe. A team of reporters travels by sea and land along the New Silk Road and shows how China, with the largest investment program in history, is expanding its influence worldwide. Their journey begins in Shenzhen on the Pearl River Delta. This is where China’s legendary rise to an economic superpower began 40 years ago. The private market economy experiment unleashed forces that allowed Shenzhen to grow into a mega-metropolis.

The team takes a container ship towards Southeast Asia. Its first stop is the port city of Sihanoukville in Cambodia. A joke is making the rounds there these days: you can now travel to China without a passport and without leaving your own country. Sihanoukville is now almost part of China itself! The Chinese have financed practically everything built here in the recent past: the extension of the port, new roads, bridges and factories. Many Cambodians are unhappy and feel like losers in the boom. Rising prices and rents are making the poor even poorer. But for land and house owners, on the other hand, it’s a bonanza.

In Myanmar, resistance is already growing. Locals in Kachin have successfully blocked a new dam project, asking how the Chinese could produce energy for their own country whilst leaving the locals themselves without electricity? The Myanmar government pulled the emergency brake and the huge Chinese dam project did not get beyond the first concrete piers in the river.

The Karakorum Highway from Kashgar in China across the Roof of the World to Islamabad in Pakistan is one of the most difficult and dangerous roads in this breathtaking mountain world. Once the road is finished, it often disintegrates again, and rock falls and landslides block the highway as if the Karakorum Mountains are trying to deny China strategic access to the Arabian Sea. The first part of the report ends in Islamabad.

«Die neue Seidenstrasse» ist ein Infrastrukturplan zur Verbindung der Volksrepublik China mit Asien, Europa und Afrika. Präsident Xi Jinping will mit der ‘Neuen Seidenstrasse’ den wirtschaftlichen und politischen Einfluss Chinas nicht nur auf dem Landweg ausbauen, sondern auch auf dem Meer. Das Streben danach reicht weit zurück. Zu Zeiten der Ming-Dynastie Anfang des 15. Jahrhunderts war China die bedeutendste Seemacht. Daran möchte die Regierung in Peking wieder anknüpfen. Die Erfolgschancen sind gut: Durch den Wirtschaftsaufschwung der vergangenen Jahre sind finanzielle Ressourcen reichlich vorhanden, gleichzeitig gibt es immer mehr Experten mit technischem Know-how im Land.

Das ‘Perlenketten-Modell’ sieht ein weltweites Netz an strategischen Häfen, Marinebasen und Sonderhandelszonen vor. Die Route führt von Chinas Küste über das Südchinesische Meer durch die Strasse von Malakka und den Indischen Ozean und weiter durch das Mittelmeer bis zur Nordsee.

Kaum ein Grossprojekt der chinesischen Regierung ist international jedoch so umstritten und dennoch so erfolgreich wie die ‘Neue Seidenstrasse’. Dabei geht es nicht nur um wirtschaftliche Interessen. Das riesige Vorhaben verschärft auch militärische Spannungen. (Quelle: «Der Spiegel»)

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